Serwis fotowoltaiki i gwarancja
Serwis i
gwarancja instalacji fotowoltaicznej wydaje się czymś oczywistym.
Decydując się na inwestycje jaką jest własny prąd czyli instalacja
fotowoltaiczna, wierzymy, że wszystko będzie zawsze działało. Niemniej
większość osób chce mieć gwarancję, dzięki czemu w razie awarii instalacji
fotowoltaicznej mogą liczyć na serwis. Na co więc zwracać uwagę?
Czy kupując nową instalacje
fotowoltaiczną gwarancja jest pewna?
Odpowiedź wydaje się
oczywista, jednak wcale tak nie jest. Gwarancja produktu to nierozłączny
element każdego nowego sprzętu. Z tego względu wiele osób słusznie uważa, że
przy zakupie instalacji fotowoltaicznej otrzymuje gwarancję na moduły
fotowoltaicznej. Niestety, w przypadku sprzętu, który wymaga montażu często
gwarancja realizowana jest tylko w określonych warunkach. Dlatego warto
wiedzieć na co zwracać uwagę decydując się na inwestycję. Ponieważ na realną
gwarancję ma wpływ wiele czynników.
Dedykacja sprzętu na dany obszar, a
gwarancja na instalację fotowoltaiczną.
Często mamy do wyboru ten sam
sprzęt z polskiej jak i zagranicznej dystrybucji. Na czym polega różnica,
pomijając cenę? Otóż często sprzęt jest dedykowany na dany rynek i tylko na
wskazanym obszarze obowiązuje gwarancja produktu. Może być sprzęt dedykowany na
konkretne kraje lub obszary np. na całą Europę. Decydując się na zakup sprzętu,
który nie jest z polskiej dystrybucji ryzykujemy brak realizacji gwarancji.
Inną sytuacja jest zakup np falownika dedykowanego na Europę czy modułów, ale z
dystrybucji holenderskiej zamiast z polskiej. W takim przypadku nie mamy
możliwości zgłoszenia reklamacji w naszym kraju. W takiej sytuacji wysyłamy
zgłoszenie gwarancyjne do Holandii. Zatem da osób, które nie znają języków jest
to dodatkowa przeszkoda. Warto więc jak rozważymy czy kilka złotych więcej za
sprzęt z polskiej dystrybucji nie jest dla nas korzystniejszy.
Co należy wiedzieć o gwarancji
na panele fotowoltaiczne?
Niezależnie czy zlecamy
firmie montaż instalacji fotowoltaicznej, zakupionego samodzielnie sprzętu czy
realizujemy inwestycje kompleksowo zawsze powinniśmy zwracać uwagę na datę
produkcji. Dlaczego? Otóż wiele firm produkujących moduły fotowoltaiczne
zastrzega sobie różne terminy. Przykładowo gwarancja jest ważna pod warunkiem,
że moduły fotowoltaiczne zostaną zamontowane w przeciągu pół roku od daty
produkcji. Chodzi o zapobieganie długotrwałemu przechowywaniu sprzętu,
gdyż generuje to ryzyko uszkodzenia. Ryzyko wzrasta im dłużej sprzęt leży
gdzieś na magazynie, czy jest przesyłany z hurtowni do hurtowni. Z każdą zmianą
miejsca są większe szanse na przypadkowe uszkodzenie. Jeśli więc nie zwracamy
uwagi na aspekt jakim jest data produkcji sporo ryzykujemy. Już w dniu montażu
możemy nie mieć gwarancji. Samo to, że sprzęt jest prosto z hurtowni nie daje
więc nam pewności, ze standardowa gwarancja nie będzie tylko na papierze.
Co to jest gwarancja wydajności panelu
słonecznego?
Ilość energii elektrycznej
wytwarzanej przez panel słoneczny zmniejsza się nieznacznie z każdym rokiem.
Tak jest w przypadku wszystkich paneli słonecznych, ale w różnym stopniu.
Powszechną praktyką w branży energii słonecznej jest zagwarantowanie, że panele
nie stracą więcej niż 10%-20% swojej mocy wyjściowej w ciągu pierwszych 25 lat
i jest to kluczowa korzyść z dobrej gwarancji na panele słoneczne. Mówiąc
inaczej, producenci paneli zazwyczaj gwarantują, że ich panele będą produkować
energię elektryczną na poziomie 80%-90% ich mocy wyjściowej na koniec 25 roku.
Zakres gwarancji wydajności
jest kolejnym wskaźnikiem polityki obsługi i wsparcia producenta paneli w
przypadku napotkania problemu z systemem solarnym. Podczas gdy kwestie związane
z gwarancją na produkt są dość proste do wykazania (albo panel działa, albo
nie), udowodnienie, że doświadczasz problemu z wydajnością panelu, który
powinien być objęty gwarancją, może być o wiele bardziej subtelne, a powody
tego wykraczają poza zakres tego krótkiego artykułu. Wystarczy powiedzieć, że
wyższe 25-letnie gwarancje wydajności (tj. wolniejsza degradacja) są postrzegane
bardziej korzystnie niż niższe gwarancje wydajności, ale w praktyce gwarancja
wydajności może być lepszym wskaźnikiem zamierzonego zachowania panelu podczas
degradacji niż praktyki wsparcia producenta. Jeśli panele słoneczne ulegają
degradacji szybciej niż określa to gwarancja, producent naprawi panel słoneczny
lub dostarczy panel zastępczy. Niektórzy producenci płacą nawet za transport
panelu słonecznego do użytkownika i koszt robocizny przy wymianie panelu.
Jaki wpływ ma wykonanie instalacji fotowoltaicznej
na realizacje gwarancji?
Często pomijamy kwestie
montażu instalacji, a to jak pokazuje życie ma zdecydowanie największy wpływ na
gwarancje. W przypadku stwierdzonych usterek aż 70% wynikało z nieprawidłowo
wykonanego montażu fotowoltaiki. Odpowiedni fachowiec powinien mieć wiedzę nie
tylko jak i co połączyć, ale przede wszystkim jak to zrobić, żeby było
bezpieczne dla klienta. Przykładowo wielu producentów falowników w warunkach
gwarancji i montażu podaje minimalne odległości. Chodzi o to, żebyśmy mieli
zachowaną cyrkulacje powietrza. dzięki temu falownik może się chłodzić.
Wyobraźmy sobie sytuację, w której instalator zamontował falownik w kąciku pod
samym sufitem. Brak cyrkulacji powietrza powoduje, że falownik z każdą chwilą
nadmiernie się grzeje i finalnie zaczyna się psuć a w najgorszym przypadku
wywołuje pożar. Oczywistym jest, że w takiej sytuacji po oględzinach producent
odmówi naprawy, gdyż nie zostały spełnione warunki gwarancji.
Kolejnym aspektem mającym
wpływ na realizacje gwarancji jest samo wykonanie połączenia złączek mc4. Jest
to bezpośrednie połączenie przewodów, od którego zależy jak długo instalacja
będzie działała prawidłowo. Dlaczego to takie ważne? Połączenia odpowiadają w
zdecydowanej większości za bezpieczeństwo naszej instalacji. Wyobraźmy sobie,
że monter źle zarobi końcówki przez co złączki będą się grzały. Czasami takie
przegrzewanie wywołuje powstanie łuku elektrycznego. A stąd już blisko do
powstania pożaru. Zapewne wiesz, że pojawiają się informacje o pożarach domów z
fotowoltaiką. Wyobraź sobie, że wyjeżdżasz na wczasy i dostajesz telefon, że
dom się zapalił od instalacji. I właśnie, żeby zapobiegać takim sytuacją warto
powierzyć montaż doświadczonej ekipie. Tam, gdzie w grę wchodzi kwestia
bezpieczeństwa nie powinniśmy oszczędzać.
Gwarancje producenta a gwarancje instalatora
solarnego
Niektóre firmy zajmujące się
instalacją solarną oferują dodatkowe gwarancje/rękojmie oprócz tego, co oferuje
producent produktu. Głównym elementem tej gwarancji jest gwarancja wydajności,
która gwarantuje całkowitą produkcję energii słonecznej w systemie, podczas gdy
gwarancja producenta gwarantuje jedynie, że panel będzie miał zdolność do
wytwarzania określonej ilości energii. Jest to duża różnica.
Przykład:
Twoje panele działają
prawidłowo, ale system jako całość nie produkuje tak, jak powinien. Może to być
wynikiem złej instalacji, złego umiejscowienia systemu lub nietypowych warunków
pogodowych w tym okresie czasu. Ten scenariusz jest prawdopodobny, gdy
gwarancja wydajności od instalatora będzie działać.
Gwarancja bezpieczeństwa czy takie coś
istnieje?
Zapewne część osób, które to
czytają zaczyna się zastanawiać czy to w takim razie bezpieczne. Oczywiście, że
tak. Jest to taki sam prąd jaki znamy. A kwestia pożarów jest zupełnie jak przy
źle zamontowanym gniazdku elektrycznym, kiedy przewody robią spięcie i z czasem
mogą wywołać pożar w domu. Z tą różnicą, że w przewodach solarnych mamy prąd
stały, a łuk elektryczny w jego przypadku ma bardzo wysoką temperaturę. Z tego
tez względu istotne jest, żebyśmy stosowali sprzęt dobrej jakości, który
dodatkowo eliminuje ryzyko utraty gwarancji. Mam tu na myśli odpowiedni
przekrój przewodów, oryginalne złączki mc4, które są bardziej odporne na
temperaturę. Jeśli postawimy na sprawdzony i wysokiej jakości sprzęt oraz
doświadczona ekipę montażową, możemy spać spokojnie.
Ocena i porównanie zakresu
gwarancji na produkty producentów paneli może pomóc w zapewnieniu, że potrzeby
w zakresie serwisu i wsparcia zostaną zaspokojone w przypadku wystąpienia
problemu z panelami słonecznymi. Gwarancje na produkty producentów są zatem
ważnym uzupełnieniem innych czynników branych pod uwagę przy ocenie nie tylko
specyfikacji technicznych producenta paneli, ale także jego praktyk
biznesowych. W przypadku awarii panelu słonecznego producent wyśle panel
zastępczy, a w niektórych przypadkach pokryje nawet koszty wysyłki i pracy przy
jego wymianie.
Uzbrojeni w kolejną dawkę
wiedzy możemy teraz ze spokojem podjąć decyzję o inwestycji i cieszyć się
bezproblemową produkcją i gwarancją